Polki kochają płatności elektroniczne i zakupy przez internet. Pandemia sprawiła, że odwiedzają sklepy w sieci jeszcze częściej niż do tej pory. Są niekwestionowanymi specjalistkami od wizerunku i dobrego gustu. Ich domeną są produkty z kategorii „moda i uroda”, ale bardzo dobrze radzą sobie także w dziedzinach związanych z techniką – materiałach do remontu i urządzania domu czy usługach streamingowych np. Netflix, czy Spotify. Są bardzo mobilne i zakupy za pomocą smartfona robią zdecydowanie częściej niż za pomocą laptopa. Kupują też mnóstwo książek, co może być inspiracją przy poszukiwaniu prezentu, na zbliżający się Dzień Kobiet.
Organizatorzy kampanii sklepywsieci.com, zbadali* preferencje Polek i Polaków w zakresie tego, co i w jaki sposób kupują w internecie. Z uzyskanych danych wynika, że panie wyraźnie wyróżniają się aktywnością w sieciowych zakupach odzieży, kosmetyków, książek, artykułów spożywczych, mebli oraz biżuterii.
– Kobiety nie obawiają się nowoczesnych technologii. Chętnie kupują w sieci, doceniając wygodę tej formy zakupów, większy wybór i oszczędność czasu, jaką daje. W wielu kategoriach zakupowych ich aktywność jest bardzo duża, dlatego poznanie ich preferencji – potrzeb i oczekiwań jest tak ważne. Dzięki tej wiedzy firmy takie jak eService mogą tworzyć dla nich dobrze dopasowane oferty i wygodne narzędzia płatnicze, które sprawiają, że w dziedzinie zakupów internetowych każdy dzień staje się dniem kobiet – powiedziała Joanna Seklecka, prezes eService.
Kobiety są bardzo wymagającymi klientkami. Wiele badań wskazuje na to, że zwracają baczną uwagę na jakość produktów i ich design. Nie umknie im też żaden szczegół w wyglądzie i funkcjonalności sklepu internetowego. Cenią sobie u sprzedawców spersonalizowane oferty i budowanie relacji.
Znaczącą rolę w kształtowaniu preferencji zakupowych ma wiek i wykształcenie w tym zakresie cechy charakterystyczne dla kobiecych preferencji zakupowych pokrywają się z wynikami charakterystycznymi dla ogółu społeczeństwa.
Najaktywniejszymi klientami sklepów internetowych są ludzie młodzi, szczególnie w przedziale 25 – 34 lata. 6 na 10 osób kupujących usługi streamingowe ma mniej niż 35 lat, niewiele mniejszy ich odsetek jest wśród amatorów dóbr luksusowych. Stanowią też niemal połowę zamawiających „elektronikę” i – co zrozumiałe – „akcesoria i zabawki dla dzieci”. Do tej grupy wiekowej zalicza się także znaczna część odbiorców „zakupów do domu” oraz „mody i urody”.
Osoby z wyższym wykształceniem są bardziej niż inne skłonne do zakupów w sieci, szczególnie widoczne jest to w kategoriach „moda i uroda”, „książki”, „zakupy do domu”, „AGD”, „biżuteria/zegarki” i „ubezpieczenia” a w kategorii „urządzanie i remont domu” jest to wręcz ponad połowa kupujących.
Miejsce zamieszkania w mniejszym stopniu wpływa na dokonywane wybory. Klientki i klienci z dużych miast, powyżej 500 tys. mieszkańców, relatywnie częściej kupują książki oraz usługi rozrywkowe. Osoby z mniejszych miast, miedzy 100 a 500 tys. mieszkańców, preferują produkty z kategorii „moda i uroda”, a także usługi streamingowe. Z kolei w zamówieniach mieszkańców wsi i mniejszych miast, do 100 tys. mieszkańców, dominują „zakupy do domu”.
Niemal trzy czwarte kupujących w sieci jest w związku małżeńskim lub mieszka z partnerem a większość posiada przynajmniej jedno dziecko.
* - Więcej wyników z badania zrealizowanego na zlecenie eService i Mastercard przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia do pobrania na stronie www.eservice.pl/mediateka/badanie_eservice_mastercard_sklepywsieci2.pdf