Ile wynosi prowizja za płatność kartą? Sprawdź!

Blog featured image

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, z pewnością zdajesz sobie sprawę jak ważne jest, aby klienci mieli możliwość płacenia kartami za usługi i produkty. Zdecydowana większość kupujących korzysta z kart płatniczych, a to sprawia, że brak terminala może być barierą w rozwijaniu biznesu. Zanim jednak zdecydujesz się na wybór urządzenia, warto sprawdzić ile wynosi prowizja za płatność kartą oraz jakie opłaty wiążą się z posiadaniem terminala.

Prowizja za płatność kartą dla przedsiębiorców 

Prowizja od transakcji zrealizowanych przy pomocy terminala płatniczego zależy od wielu czynników i składa się z kilku elementów. Są wśród nich między innymi takie, które uzależnione są od wielkości przedsiębiorstwa, wolumenu sprzedaży czy rodzaju kart płatniczych, jakimi klienci dokonują płatności oraz takie, które są pobierane na rzecz banków - wydawców kart i organizacji odpowiedzialnych za nadzór nad usługami płatniczymi. 

Przykładem z tej ostatniej kategorii jest tzw. opłata intercharge, naliczana przez wydawcę karty. Zwykle jest to od 0,2% do 0,3% wartości transakcji.  W przypadku wszystkich krajowych transakcji kartami debetowymi stosowana jest średnia ważona opłata intercharge, nieprzekraczająca 0,2%. Trzeba przy tym pamiętać, że w przypadku transakcji kartą kredytową wydaną dla konsumentów – czyli osób fizycznych, opłata intercharge może mieć maksymalną wartość - 0,3% kwoty transakcji. Drugim przykładem jest opłata systemowa, pobierana przez organizacje płatnicze, takie jak Visa czy Mastercard. Sumując wszystkie koszty, całkowita prowizja od płatności kartą wynosi zwykle od 0,5% do 0,8%. W tym uwzględniona jest już marża agenta rozliczeniowego, która stanowi niewielką część jej wartości. 

Pozostałe opłaty związane z posiadaniem terminala 

Prowizja od płatności kartą to nie jedyny koszt, z którym muszą liczyć się przedsiębiorcy chcący posiadać terminal płatniczy. Wiele firm oferuje dzierżawę terminali za opłatą miesięczną, czyli w abonamencie. Ich cena może wahać się od kilku do kilkudziesięciu złotych miesięcznie, zależnie od modelu i funkcjonalności terminala. Liczba i wartość wykonywanych transakcji nie ma tutaj znaczenia. Warto jednak wziąć pod uwagę, że niektórzy agenci rozliczeniowi naliczają dodatkowe opłaty w przypadku, kiedy na terminalu nie zostaną zrealizowane transakcje o określonej wartości. W eService opłata taka nie jest stosowana.

Niektórzy agenci rozliczeniowi mogą pobierać opłatę za instalację terminala. Zazwyczaj to kilka – kilkanaście złotych, ale w przypadku bardziej zaawansowanych modeli może ona być wyższa. Pod uwagę warto wziąć również opłaty za serwis i konserwację urządzenia, które zapewnią jego prawidłowe funkcjonowanie, a w razie potrzeby błyskawiczną naprawę lub wymianę. Mogą one wynosić kilka złotych miesięcznie. Ostatnim elementem potencjalnych opłat są, oferowane przez niektórych agentów, pełne raporty transakcji, które umożliwiają przedsiębiorcom śledzenie swoich operacji finansowych. To wydatek opcjonalny, w zależności od potrzeb. 

Przykładowe opłaty za płatność kartą 

Opłata za przyjmowanie płatności kartą, jest w części uzależniona od miesięcznego obrotu jaki firma zrealizuje za pomocą terminala. Innymi słowy, choć prowizja wyrażona w ułamku procenta jest stała, to wyższe obroty oznaczają większą kwotę, od której zostanie ona naliczona.

Sprawdźmy, ile mogą wynosić przykładowe koszty w zależności od rodzaju biznesu. 

Salon kosmetyczny:

  • Obrót: od 15 000 zł do 20 000 zł
  • W tym płatności kartą stanowią ok. 60%, czyli od 9000 zł do 12000 zł
  • Prowizja za płatność kartą: 0,6%, czyli od 54 zł do 72 zł
  • Dzierżawa terminala: 20 zł

Opłaty miesięcznie – w sumie: od 74 zł – przy 15 000 zł, do 92 zł – przy 20 000 zł przychodu.

Studio treningu personalnego:

  • Obrót: od 40 000 zł do 50 000 zł
  • W tym płatności stanowią ok. 40% czyli od 16 000 zł do 20 000 zł
  • Prowizja za płatność kartą: 0,6%, czyli od 96 zł do 120 zł
  • Dzierżawa terminala: 20 zł

Opłaty miesięcznie – w sumie: od 116 zł – przy 40 000 zł, do 140 zł – przy 50 000 zł przychodu. 

Osiedlowy sklep spożywczy:

  • Obrót: od 60 000 zł do 80 000 zł
  • W tym płatności kartą stanowią ok. 80%, czyli od 36 000 zł do 64 000 zł
  • Prowizja za płatność kartą: 0,7%, czyli od 252 zł do 448 zł
  • Dzierżawa terminala: 20 zł

Opłaty miesięcznie – w sumie: od 272 zł – przy 60 000 zł do 468 zł – przy 80 000 zł przychodu.


Program Polska Bezgotówkowa – bezpłatny terminal i dofinansowanie na poczet opłaty za płatność kartą 

Mali lub średniej wielkości przedsiębiorcy mogą skorzystać ze wsparcia programu Polska Bezgotówkowa. To inicjatywa, której celem jest zachęcanie przedsiębiorców do skorzystania z terminali płatniczych i udostępnienia klientom możliwości wygodnego i bezpiecznego płacenia kartą. 

W ramach programu przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, lub przez dłuższy czas nie mieli terminali płatniczych, mogą otrzymać je bezpłatnie wraz z pełnym dofinansowaniem kosztów (w tym prowizji od płatności kartą) ich użytkowania przez 12 miesięcy. 

W celu poznania szczegółów wsparcia w programie Polska Bezgotówkowa oraz możliwości otrzymania bezpłatnych terminali, wystarczy skontaktować się z konsultantem eService: https://www.eservice.pl/kontakt 

Co daje posiadanie terminala płatniczego?

Na zakończenie warto odpowiedzieć sobie na pytanie – Po co terminal w mojej firmie? Dla tych, którzy już go mają, odpowiedź jest prosta. To oszczędność czasu, kosztów obsługi gotówki, mniej pomyłek, większe bezpieczeństwo i… więcej klientów, którzy chętniej i więcej kupują. 

Wszystkie prowadzone obecnie badania  wskazują, że Klienci, którzy mają możliwość skorzystania z bezgotówkowej formy płatności, chętniej robią większe zakupy i statystycznie wydają na nie o 20% więcej. Coraz więcej osób w ogóle nie nosi ze sobą gotówki, a jeśli nie może zapłacić kartą, rezygnuje z zakupu i idzie gdzie indziej. Już te dwie przesłanki sprawiają, że posiadanie terminala płatniczego stało się standardem w każdym biznesie. Firmy, które się do niego nie dostosują, narażą się na coraz większe straty. Prowizja od płatności kartą i pozostałe koszty terminala płatniczego są na tyle niewielkie, że nie ma powodów, aby uniemożliwiać swoim klientom wybór wygodnej formy płatności, zwłaszcza, że zgodnie z prawem mogą tego oczekiwać.