Prowadzisz punkt handlowy lub usługowy? To już pewnie wiesz, że w każdym prężnie rozwijającym się lokalu powinien znaleźć się terminal płatniczy. Dlaczego to ważne dla Twojego biznesu? Według międzynarodowego badania ,,Postawy wobec form płatności”, zleconego przez eService, prawie 7 na 10 Polaków dokonuje płatności elektronicznych, ponieważ uważa je za szybkie i wygodne. Sprawdź, jak działa terminal płatniczy.
Czym jest terminal płatniczy?
Zanim przedstawimy, jak działa terminal płatniczy omówimy jego definicję. To nowoczesne urządzenie, które pozwala na obsługę płatności bezgotówkowych nie tylko kartą płatniczą, ale także BLIKiem czy smartfonem. Warto wiedzieć, że niektóre modele mają dodatkowe, użyteczne dla klientów i sprzedawców funkcje, jak choćby możliwość wypłaty gotówki w kasie sklepu (cashback), doładowanie telefonu komórkowego czy płatność w walucie karty (DCC).
Rodzaje terminali płatniczych
W zależności od tego, jaką prowadzisz działalność oraz w jakiej branży działasz, możesz postawić na terminal stacjonarny, mobilny czy typu softpos.
Terminal stacjonarny
To najczęściej spotykany typ terminala płatniczego. Przeważnie jest zintegrowany z kasą i łączy się z siecią za pomocą gniazda internetowego lub karty SIM. Nie wymaga ładowania, ponieważ cały czas jest podłączony do zasilania. Sprawdza się głównie w punktach sprzedaży bezpośredniej.
Terminal mobilny
Jest urządzeniem przenośnym, zdecydowanie lżejszym od stacjonarnego modelu. Musi być natomiast regularnie ładowany, ponieważ nie jest stale podłączone do źródła zasilania. Dzięki temu może być transportowany w różne miejsca. Sprawdza się idealnie w gastronomii, dla firm kurierskich, dostawców czy taksówkarzy.
LikePOS
Umożliwia przyjmowanie płatności bezgotówkowych za pomocą smartfonów. Dzięki aplikacji LikePOS, każdy przedsiębiorca oraz jego klienci otrzymują wygodne i co najważniejsze – bezpieczne prowadzenie transakcji opłacanych kartą na smartfonie. Aplikacja mobilna, będąca podstawą LikePOSa, w odróżnieniu od wcześniej testowanych rozwiązań umożliwia obsługę transakcji płatniczych o dowolnej wartości – także tych wymagających autoryzacji. Rozwiązanie oferowane przez eService może być instalowane na różnych modelach smartfonów z systemem operacyjnym Android 8.1 lub wyższym, wyposażonych w technologię NFC. Obsługuje transakcje realizowane za pomocą wszystkich popularnych metod płatności: zbliżeniowych kart płatniczych Visa oraz Mastercard, a także ich wirtualnych nośników, czyli smartfonów i zegarków. Podobnie jak nowoczesne terminale mobilne, np. SmartPOS D220 czy PAX A920, umożliwia wysłanie potwierdzenia transakcji na adres e-mail użytkownika karty.
Sprawdzi się nie tylko w sprzedaży mobilnej czy sezonowej, ale również w branży usług kurierskich, medycznych i pielęgnacyjnych oraz w warsztatach samochodowych.
PIN Pad
Stanowi oddzielne urządzenie, przeważnie zintegrowane z terminalem stacjonarnym. Dzięki niemu klient może wpisać i zatwierdzić kod PIN, natomiast przedsiębiorca nie musi podawać urządzenia klientowi, PIN Pad odczytuje dane i przekazuje je do terminala płatniczego. Sprawdza się w miejscach, gdzie bezpośrednio przy pomocy terminali stacjonarnych obsługiwani są klienci.
Jak działa terminal płatniczy?
Sam sposób działania terminala płatniczego jest prosty. Jego obsługa nie jest skomplikowana, a przyjmowanie płatności trwa krótką chwilę. Proces ten składa się z kilku w pełni zautomatyzowanych kroków i zajmuje kilka sekund. W dodatku jest w pełni bezpieczny i niezawodny.
Jak działa terminal płatniczy krok po kroku?
- Sprzedawca podaje wartość sprzedaży – wprowadza za pomocą klawiszy terminala kwotę należną do zapłaty.
- Klient dokonuje płatności kartą - korzystając z czytnika kart płatniczych lub metodą bezdotykową. Przeprowadza płatność poprzez wprowadzenie karty z użyciem paska magnetycznego lub przykłada kartę do terminala w odpowiednim miejscu.
- Urządzenie odczytuje dane, które przekazuje do centrum autoryzacyjnego.
- Zlecenie jest procesowane i trafia do banku, który wydał kartę.
- Instytucja potwierdza możliwość transakcji, informacja ta od razu trafia do terminala.
- Następuje realizacja płatności – wtedy pojawia się prośba o kod autoryzacji i drukowane jest potwierdzenie transakcji.
Samo działanie urządzenia zależy od jego typu. Każdy punkt handlowy może być wyposażony w terminal stacjonarny oraz przenośny.
Dlaczego warto posiadać terminal płatniczy w firmie?
Terminal płatniczy to bezpieczeństwo, szybkość, niezawodność i dokładność. Skraca też operacje księgowe, które muszą być wykonywane przy klasycznym gotówkowym obrocie pieniędzmi. Ze wspomnianego na początku tekstu badania wynika, że 62% polskich konsumentów woli płacić za zakupy w tradycyjnych sklepach za pomocą płatności elektronicznych, np. kartą płatniczą. Głównym powodem wyboru gotówki jest brak możliwości płatności bezgotówkowej w sklepie lub punkcie usługowym. Takiej odpowiedzi udzieliło 23% respondentów często płacących gotówką.
Płatności elektroniczne dominują wśród Polaków jako preferowany sposób płacenia zarówno w tradycyjnych sklepach, jak i podczas zakupów w internecie. Ponad połowa respondentów zapłaciła za ostatnie zakupy kartą albo telefonem, smartwatchem lub innym urządzeniem.
Z badania wynika, że sklepy oferujące elektroniczne metody płatności są postrzegane przez polskich konsumentów w sposób wyraźnie pozytywny – aż 80% respondentów uważa je za nowoczesne, a 76% sądzi, że jest to wyraz dbałości o potrzeby klienta.
Odbierz darmowy terminal płatniczy w ramach Programu Polska Bezgotówkowa!
Już wiesz, jak działa terminal płatniczy. Jeśli jesteś zainteresowany możesz bezpłatnie skorzystać z jego funkcji dzięki programowi Polska Bezgotówkowa. Dlaczego? Jako przedsiębiorca rozpoczynający przyjmowanie płatności możesz skorzystać ze 100% dofinansowania do wszelkich opłat związanych z posiadaniem urządzenia. Dzięki temu, za abonament i prowizję do wartości transakcji równej 100 000 zł zapłacisz 0 zł. Można zatem powiedzieć, że otrzymasz terminal płatniczy bez abonamentu.