1 stycznia 2022 r. w życie weszły przepisy tzw. Polskiego Ładu. Dotyczą one m.in. płatności bezgotówkowych, w tym tych związanych z terminalami płatniczymi. Nowe przepisy okazały się dla wielu przedsiębiorców niejednoznaczne. Wielu z nich wzięło za pewnik to, że obowiązek posiadania terminala płatniczego w 2022 r. dotyczy ich wszystkich. Sprawdźmy zatem, jakie są obecnie wymagania ustawodawcy i w jaki sposób te przepisy możemy zinterpretować.
Zgodnie z przepisem art. 19a ustawy Prawo przedsiębiorców od 1.01.2022 r. każda firma ma obowiązek przyjmowania płatności bezgotówkowych w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, w tym w szczególności:
Jest to wyjście naprzeciw oczekiwaniom polskich klientów, którzy z roku na rok coraz rzadziej płacą za produkty i usługi w formie gotówkowej. Założeniem ustawodawcy jest dążenie do wyeliminowania w dużej mierze płatności bilonem oraz banknotami.
Nowy przepis dotyczący płatności bezgotówkowych już na samym początku wzbudzał kontrowersje. Wynikało to nie tylko z jego późnej publikacji i pozostawienia przedsiębiorcom zaledwie miesiąca na przystosowanie się do niego. Wątpliwości wzbudzało także to, czy jest obowiązek posiadania terminala płatniczego pozyskanego w drodze zakupu lub dzierżawy. Czy trzeba mieć terminal płatniczy? Szczegółowa analiza przepisów przez doradców podatkowych wykazała, że po zmianach terminal płatniczy nadal nie będzie wymagany przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Ustawodawcy chodziło tutaj bowiem o udostępnienie co najmniej jednego z całej szerokiej grupy rozwiązań, jeśli chodzi o płatność bezgotówkową. Oprócz płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego zalicza się do nich również:
Choć dostosowanie się do wymaganych przez prawo przepisów nie wymaga bezwzględnie posiadania terminala płatniczego, to korzystanie z niego niesie ze sobą wiele korzyści.
Brak możliwości dokonywania płatności przy użyciu terminala płatniczego i zastąpienie ich przelewami tradycyjnymi lub przy użyciu aplikacji bankowej mogą być źle odebrane przez klientów i stanowić dla nich pewne utrudnienie, szczególnie gdy zależy im na szybko dostarczonym towarze lub szybko wyświadczonej usłudze.
Terminal płatniczy ma szereg zalet, dzięki którym warto zainstalować go w swoim lokalu lub udostępnić go pracownikom wykonującym swoje zadania w terenie. Wśród tych zalet można wymienić:
Kto musi mieć terminal płatniczy? Jest on przede wszystkim niezbędny w działalności restauracyjnej i w kawiarniach, ale również doskonale sprawdza się przy świadczeniu usług kurierskich i transportowych.
Aby udostępnić klientom możliwość dokonywania wygodnych transakcji w formie bezgotówkowej przy użyciu terminala płatniczego, na samym początku nie musimy ponosić dodatkowych kosztów. Możemy bowiem skorzystać z programu Polska Bezgotówkowa. W obecnej formie pozwala on na odebranie pierwszego, darmowego terminala płatniczego i korzystanie z niego bez opłat i bez prowizji do czasu osiągnięcia łącznych obrotów w wysokości 42 tys. zł w skali 5 miesięcy.
Umowę na korzystanie z terminala płatniczego w ramach programu Polska Bezgotówkowa możemy podpisać przy wykorzystaniu agenta rozliczeniowego. Wystarczy tylko wypełnić formularz online, a wszelkie formalności w naszym imieniu załatwi firma zewnętrzna. To dlatego warto już dziś skorzystać z tego rozwiązania w swojej działalności gospodarczej.