Dyrektywa Omnibus - lepsza ochrona konsumentów, dodatkowe obowiązki przedsiębiorców
Z początkiem stycznia 2023 r. wejdą w życie istotne zmiany w przepisach konsumenckich. Wynika to z konieczności dostosowania krajowych regulacji prawnych do wymogów trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, cyfrowej i towarowej. Przepisy nakładają nowe obowiązki na przedsiębiorców, którzy oferują usługi i towary konsumentom. Dotyczy to zarówno e-sklepów oraz platform marketplace, jak i tradycyjnych sprzedawców detalicznych (w pewnym zakresie, np. informowania o obniżkach cen czy rękojmi za sprzedane towary).
Przedsiębiorcy powinni szybko podjąć niezbędne działania, aby dostosować swój biznes do nowych wymagań i uniknąć poważnych kar finansowych. Niedostosowanie się do nowych regulacji może skutkować naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, co grozi karami w wysokości do 10% rocznego obrotu lub 2 mln euro.
Poniżej znajdą Państwo najważniejsze informacje na temat nowych obowiązków oraz kroków, które należy podjąć, aby spełnić nowe wymagania.
Nowe zasady informowania o obniżkach cen
Kiedy informować o przecenach i promocjach? Jak to robić?
Informowanie o zasadach zamieszczania opinii
Czy informować o zasadach zamieszczania opinii o produktach? Jak to robić?
Dodatkowe obowiązki informacyjne
Jakie dodatkowe informacje trzeba przekazać kupującemu? Jak zrobić to skutecznie?
Dodatkowe obowiązki marketplace’ów
Jakie specyficzne wymogi dotyczą internetowych platform handlowych (marketplace’ów)?
Plasowanie i ujawnianie płatnej reklamy
Czy można wpływać na kolejność wyświetlania wyników wyszukiwania? Jakie wymogi trzeba spełnić?
Zmiany w uprawnieniach reklamacyjnych konsumenta
Jakie zmiany w obsłudze posprzedażowej trzeba wprowadzić od stycznia 2023 r.?
Nowe wymogi dla tzw. usług cyfrowych
Czym jest usługa cyfrowa? Jakie wymagania wiążą się ze sprzedażą takich usług?
Dodatkowe obowiązki informacyjne związane z wprowadzeniem dyrektywy Omnibus
Oprócz obowiązków informacyjnych w konkretnych obszarach, takich jak ceny czy opinie, przedsiębiorcy są teraz objęci kilkoma dodatkowymi wymogami dotyczącymi przekazywania informacji klientom. Jednym z nich jest obowiązek przedstawienia danych o przedsiębiorstwie (m.in. adres i numer telefonu), a także o innych środkach komunikacji online wykorzystywanych przez firmę. W przypadku produktów cyfrowych dochodzi także obowiązek informowania o ich funkcjonalności, kompatybilności i interoperacyjności. Dodatkowo przedsiębiorcy muszą przekazać klientom informacje o indywidualnym dostosowywaniu ofert na podstawie historii lub preferencji zakupowych.
Co grozi za niedostosowanie się do dyrektywy Omnibus?
Niestosowanie się do dyrektywy Omnibus i innych nowych regulacji wiąże się z dotkliwymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. Poszczególne kraje Unii Europejskiej mogą wprowadzać własne zasady karania niezgodności z przepisami. W przypadku Polski UOKiK zapowiedział następujące kary:
- 20 tys. zł za naruszenie wymagań nowych dyrektyw,
- do 40 tys. zł za trzykrotne naruszenie w ciągu roku,
- do 10% obrotu z poprzedniego roku dla przedsiębiorstwa i do 2 mln na osobę zarządzającą, gdy stwierdzone zostanie stosowanie praktyk naruszających zbiorowy interes konsumentów.