Informowanie o obniżkach cen - wymóg dyrektywy Omnibus
To jedna z najważniejszych zmian w nowych przepisach. Według założeń dyrektywy przedsiębiorcy wprowadzający obniżki mają obowiązek informowania klientów o najniższej cenie towaru lub usługi z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Jeśli produkty są w sprzedaży krócej, będzie to najniższa cena od momentu wprowadzenia ich do oferty. W ten sposób dyrektywa Omnibus ma wyeliminować nieuczciwe praktyki polegające na sztucznym zawyżaniu cen tuż przed wprowadzeniem obniżki. Co istotne, informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni ma znajdować się w widocznym miejscu, obok promocyjnej ceny.
Co się zmienia
Dyrektywa Omnibus ma wyeliminować sytuacje, w ramach których sprzedawcy sztucznie zawyżają ceny tylko po to, aby informować o rzekomych przecenach produktów. Nowe przepisy ograniczają możliwość stosowania takich praktyk, ponieważ wprowadzają one konsumentów w błąd.Przepisy nakładają dodatkowe obowiązki na przedsiębiorców, którzy oferują obniżki cen. Zawsze muszą poinformować oni konsumentów o cenie danego towaru lub usługi, która była najniższa w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Taką informację trzeba uwidocznić obok informacji o obniżonej cenie. Jeśli towar lub usługa są w sprzedaży krócej niż od 30 dni, trzeba poinformować o cenie, która była najniższa w okresie od rozpoczęcia ich oferowania do wprowadzenia obniżki.
Cenę i informację o obniżonej cenie należy zamieścić w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów. Można umieścić informację na towarze, bezpośrednio przy nim lub w jego bliskości, np. na wywieszce, w cenniku, katalogu, na obwolucie. Można umieścić nadruk lub napis na towarze lub opakowaniu. W przypadku e-sklepów odpowiednie są sekcje cenowe ich interfejsów czy pushe i pop-upy, jeśli ogłoszenie dotyczy konkretnego towaru.
Sprzedawca może podać także inne ceny odniesienia, np. cenę regularną. Komunikacja powinna być jednak jasna i przejrzysta, tak by konsument mógł łatwo ocenić, czy promocja faktycznie jest atrakcyjna.
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 75 zł (-33%)
Cena regularna: 100 zł (-50%)
Przepisy przewidują kilka wyjątków od obowiązku informowania o najniższej cenie. Nie dotyczy on m.in.:
- towarów szybko psujących się lub z krótkim terminem przydatności (np. żywności, niektórych kosmetyków),
- zmian cen, które nie są ogłaszane (więc nie mogą wprowadzać klienta w błąd),
- ogólnych oświadczeń marketingowych, takich jak oznaczenia „najlepsze ceny”,
- porównywania cen, prezentowania ofert personalizowanych, łączonych i warunkowych (np. „2 w cenie 1”, „kup produkt A, a produkt B dostaniesz gratis"),
- programów lojalnościowych (żeby wykluczyć konieczność stosowania nowych wymogów, trzeba jednak ocenić założenia programu).
Kto będzie miał nowe obowiązki
W Polsce przepisy obejmują zarówno sprzedawców towarów, jak i usługodawców. Nowe regulacje mają obowiązek stosować przedsiębiorcy, którzy są faktycznie stroną umowy z konsumentem. Dotyczy to sprzedawców, którzy zawierają umowy bezpośrednio,oraz tych, którzy korzystają z pośredników (np. oferują towary i usługi w ramach marketplace’ów). Przepisy nie mają natomiast zastosowania do samych pośredników czy tzw. agregatorów (oferujących porównywarki cen czy wyszukiwarki produktów i usług)Realizacja nowych obowiązków może być szczególnie uciążliwa w przypadku modeli franczyzowych lub grup kapitałowych. Nowe przepisy nie uniemożliwiają bowiem grupowego ogłaszania obniżek cen, jeśli podmioty centralne (np. franczyzodawcy, spółki matki) planują i ogłaszają kampanie w imieniu sprzedawców (detalistów), którzy dystrybuują ich produkty. Gdy podmiot centralny ogłasza obniżki cen w imieniu detalistów uczestniczących w kampanii, musi upewnić się, czy są oni w stanie spełnić nowe wymogi, np. musi umożliwić im podanie wcześniejszej ceny.
Co w praktyce trzeba zrobić
Konkretne kroki, jakie należy podjąć, zależą od specyfiki funkcjonowania organizacji, m.in. od:- typu działalności (sklep tradycyjny, e-sklep, marketplace itd.),
- modelu biznesowego i struktury organizacyjnej (np. grupy kapitałowe czy modele franczyzowe),
- poziomu dotychczasowej świadomości prawnej i dojrzałości organizacji w zakresie wdrożenia wymogów konsumenckich (istniejące polityki cenowe, sposoby komunikacji szczególnych korzyści cenowych),
- strategii marketingowej, w tym rodzajów stosowanych promocji (przeceny kwotowe, procentowe, oferty warunkowe, kody rabatowe, programy lojalnościowe itd.).
Można jednak wskazać kluczowe, uniwersalne obszary, które każdy powinien wziąć pod uwagę:
- miejsce informowania o obniżkach cen – przeprojektowania mogą wymagać zarówno cenówki w sklepach stacjonarnych, jak i interfejsy sklepów internetowych,
- treść informacji o cenie odniesienia – przedsiębiorca powinien zdecydować, czy komunikując obniżkę, chce odnosić się tylko do najniższej ceny z ostatnich 30 dni, czy może wprowadzi dodatkowe ceny odniesienia, np. cenę regularną lub sugerowaną cenę detaliczną,
- możliwość skorzystania z wyjątków – warto rozważyć, czy charakter organizowanych akcji promocyjnych nie zwalnia z obowiązku przedstawiania ceny odniesienia (dotyczy to np. promocji łączonych, warunkowych lub spersonalizowanych ofert),
- konieczność przeprojektowania polityki cenowej, w tym rozważenie, jak często ogłaszane będą obniżki,
- ewentualną potrzebę zmiany komunikacji marketingowej – niekiedy konieczne może być np. przeprojektowanie banerów czy gazetek reklamowych.
Internetowi sprzedawcy powinni też rozważyć konieczność przeprojektowania systemów informatycznych, np. aby automatycznie wyświetlać jako przekreśloną najniższą cenę z ostatnich 30 dni lub poprawnie obliczać procentowy rabat.
Strona ma jedynie charakter informacyjny i nie stanowi doradztwa prawnego. W razie wątpliwości co do interpretacji i stosowania informacji zamieszczonych na stronie rekomendujemy zasięgniecie opinii profesjonalnego podmiotu, który świadczy usługi w zakresie doradztwa prawnego.
Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService sp. z o.o., nie jest podmiotem uprawnionym do udzielania informacji dotyczących sposobu stosowania przepisów prawa.