Pracownicy rozmawiają na temat zasad zamieszczania opinii związanych z wprowadzeniem dyrektywy Omnibus

Koniec z fałszywymi opiniami

Dyrektywa wprowadza również nowe zasady dotyczące prezentowania opinii o produktach. Przedsiębiorcy muszą umieszczać informacje, czy i w jaki sposób zapewniają możliwość publikowania recenzji od klientów, którzy faktycznie zakupili wybrany towar lub usługę. Dodatkowo przepisy dyrektywy zabraniają umieszczania nieprawdziwych czy zniekształconych opinii. Warto zaznaczyć, że sama weryfikacja nie jest obowiązkowa – jeśli jednak dana firma nie wprowadzi mechanizmów z tego zakresu, musi zamiast tego umieścić stosowną, jednoznaczną informację.

Co się zmienia

Jednym z kluczowych czynników, które konsumenci biorą pod uwagę przy swoich decyzjach zakupowych, są opinie zamieszczone w internecie. Dyrektywa Omnibus przeciwdziała prezentowaniu nieprawdziwych opinii o produktach. Mogą one pochodzić np. od fikcyjnych użytkowników i sztucznie zawyżać oceny oraz rankingi, a tym samym wprowadzać kupujących w błąd co do jakości produktu.

Omnibus wprowadza obowiązek zamieszczania informacji, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, by publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali produktu lub go nabyli. Nowe przepisy wprost zakazują również zamieszczania nieprawdziwych opinii oraz ich zniekształcania w celu promowania produktów. Zakazują także zlecania takich działań innej osobie.

 
Smartfon trzymany w dłoni, na którym są przedstawione zasady zamieszczania opinii na stronach internetowych związane z wprowadzeniem dyrektywy Omnibus

Przepisy nie zmuszają przedsiębiorców do wdrażania mechanizmów weryfikacji prawdziwości opinii. Jeśli takie rozwiązania nie są stosowane, to nie trzeba ich tworzyć. Trzeba jednak jednoznacznie wskazać, że opinie nie są weryfikowane. A jeśli do weryfikacji dochodzi, trzeba wyjaśnić konsumentom, w jaki sposób jest ona realizowana.

"Przykład: Przedsiębiorca nie wprowadził mechanizmu weryfikacji – każdy może zamieścić opinię. Przedsiębiorca powinien poinformować zatem, że „nie zapewnia, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli".

"Przykład: Przedsiębiorca umożliwia dodawanie opinii tylko za pośrednictwem linku wysyłanego klientom, którzy faktycznie kupili dany produkt. Powinien poinformować, że „zapewnia, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli dany produkt, ponieważ tylko do nich wysyłany jest link, który umożliwia dodanie opinii”.

Kto będzie miał nowe obowiązki

Regulacje obowiązują wszystkich przedsiębiorców, którzy umożliwiają dostęp do wystawionych przez konsumentów opinii o produktach. Dotyczy to zarówno sklepów internetowych z taką funkcją, jak i porównywarek czy serwisów recenzenckich.

Co w praktyce trzeba zrobić

Aby zapewnić zgodność z nowymi przepisami, przedsiębiorcy powinni:

  • ustalić, czy w ich serwisie można zamieszczać opinie albo rozważane jest dodanie takiej funkcji – przy czym dotyczy to nie tylko recenzji produktów, ale też przyznawania im punktów, gwiazdek itp.,
  • zdecydować, czy wiarygodność źródła opinii będzie weryfikowana,
  • jeśli opinie nie są weryfikowane – przygotować komunikat, który jednoznacznie poinformuje o tym klientów, i zamieścić go w widocznym miejscu, np. na początku sekcji „Opinie”,
  • jeśli opinie są weryfikowane – przeanalizować sposób postępowania z opiniami na każdym etapie: ich pozyskiwania, weryfikowania, moderowania i prezentowania. Pozwoli to przygotować komunikat, który jednoznacznie poinformuje klientów o sposobie weryfikacji opinii. Należy zamieścić go w widocznym miejscu, np. na początku sekcji „Opinie”. Należy też podjąć uzasadnione i proporcjonalne kroki, aby sprawdzić, czy opinie rzeczywiście pochodzą od konsumentów (np. wprowadzić mechanizm wysyłania linku, który pozwala dodać opinie, tylko do osób, które faktycznie kupiły towar lub usługę);
  • wprowadzić odpowiednie postanowienia do regulaminu w sekcji dotyczącej dodawania opinii. Postanowienia te powinny opisywać mechanizm weryfikacji (lub wskazywać wprost na jego brak).
 
Natalia Zawadzka, Paweł Tobiczyk - Kancelaria Prawna Maruta Wachta sp. k.

Strona ma jedynie charakter informacyjny i nie stanowi doradztwa prawnego. W razie wątpliwości co do interpretacji i stosowania informacji zamieszczonych na stronie rekomendujemy zasięgniecie opinii profesjonalnego podmiotu, który świadczy usługi w zakresie doradztwa prawnego.

Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService sp. z o.o., nie jest podmiotem uprawnionym do udzielania informacji dotyczących sposobu stosowania przepisów prawa.

Poznaj eService

strefa-klienta

Strefa klienta

produkty-i-uslugi-1

Oferta

bezpieczenstwo-i-jakosc-uslug-3

Bezpieczeństwo i jakość usług