Nowe wymogi dla tzw. usług cyfrowych
Dyrektywa cyfrowa wprowadza z kolei termin „usług cyfrowych”, czyli wszelkich usług obejmujących wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie czy korzystanie z danych. Co ważne, treści cyfrowe (tj. dane dostarczane w postaci cyfrowej) stanowią odrębną kategorię produktów, podobnie jak towary z elementami cyfrowymi (m.in. smartwatche, smart AGD). Nowe zasady wprowadzają szereg obowiązków, takich jak:
- uregulowanie płatności z użyciem danych osobowych,
- obowiązek niezwłocznego dostarczenia treści lub usług,
- wprowadzenie odpowiedzialności za usługi cyfrowe,
- zasady aktualizacji i wprowadzania zmian w treściach lub usługach.
Co się zmienia
Zmiany, które czekają przedsiębiorców, wynikają nie tylko z dyrektywy Omnibus, ale też dyrektywy cyfrowej. Nowe regulacje wprowadzają pojęcie usług cyfrowych. Są to wszelkie usługi, które pozwalają konsumentowi:
- wytwarzać, przetwarzać, przechowywać lub mieć dostęp do danych w postaci cyfrowej,
- wspólnie korzystać z danych w postaci cyfrowej, które przesłał czy wytworzył konsument lub inni użytkownicy danej usługi,
- podejmować inne interakcje za pomocą danych w postaci cyfrowej.
Przepisy odróżniają usługi cyfrowe od treści cyfrowych, którymi są dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej. Wprowadzono też pojęcie „towaru z elementami cyfrowymi”, czyli towaru, który zawiera treść cyfrową lub usługę cyfrową albo jest z nimi połączony tak, że bez nich nie funkcjonowałby prawidłowo.
- uregulowanie kwestii umów opłacanych danymi osobowymi (np. gdy wyrażenie zgody na marketing pozwala taniej skorzystać z usługi),
- wprowadzenie obowiązku niezwłocznego dostarczenia treści lub usługi cyfrowej,
- wprowadzenie odpowiedzialności za usługi cyfrowe na podobnych zasadach jak za wady towarów,
- szczegółowe reguły aktualizacji treści i usług (np. obowiązek informowania o wprowadzeniu aktualizacji oraz konsekwencje, gdy użytkownik nie zainstaluje aktualizacji),
- reguły wprowadzania zmian w treściach lub usługach – przedsiębiorca może wprowadzać tylko zmiany, które są niezbędne, aby zachować zgodność treści usługi z umową, lub które wyraźnie wskazano w umowie. Wprowadzenie zmian nie może wiązać się z kosztami po stronie konsumenta,
- wymóg informowania o funkcjonalności, kompatybilności oraz interoperacyjności treści cyfrowych również w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi oraz usług cyfrowych.
Kto będzie miał nowe obowiązki
Nowe wymogi dotyczą wszystkich podmiotów, które oferują treści lub usługi cyfrowe. To np. dostawcy serwisów z treściami cyfrowymi (e-bookami, audiobookami), usługodawcy umożliwiający hosting plików tekstowych, graficznych i innych, dostawcy aplikacji mobilnych, gier itp.
Co w praktyce trzeba zrobić
Przedsiębiorca powinien:
- zmienić treść checkboxa dotyczącego zgody na dostarczenie treści cyfrowej i związanej z tym utraty prawa do odstąpienia od umowy,
- zweryfikować, czy przesyłane klientowi potwierdzenie zawarcia umowy obejmuje informację o zgodzie konsumenta na dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach, które powodują utratę prawa odstąpienia od umowy,
- wprowadzić mechanizm informowania o aktualizacjach, w tym dotyczących zabezpieczeń niezbędnych do zachowania zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową,
- zweryfikować, czy konsument jest informowany przed zawarciem umowy o kompatybilności, funkcjonalności i interoperacyjności usługi cyfrowej, np. czy przed zakupem otrzymuje informację o minimalnych wymaganiach dotyczących sprzętu, który jest niezbędny do korzystania z usługi cyfrowej,
- zmienić procesy posprzedażowe i przeszkolić personel odpowiedzialny za obsługę reklamacyjną,
- uzupełnić regulamin o katalog przypadków, w których przedsiębiorca może dokonać zmiany treści lub usługi cyfrowej, która nie jest niezbędna do zachowania zgodności treści lub usługi z umową,
- wprowadzić mechanizm informowania o zmianach w treściach lub usługach cyfrowych i umożliwić klientom wypowiedzenie umowy bez zachowania terminu wypowiedzenia, jeśli zmiany te istotnie i negatywnie wpływają na dostęp konsumenta do danej treści lub usługi.
Strona ma jedynie charakter informacyjny i nie stanowi doradztwa prawnego. W razie wątpliwości co do interpretacji i stosowania informacji zamieszczonych na stronie rekomendujemy zasięgniecie opinii profesjonalnego podmiotu, który świadczy usługi w zakresie doradztwa prawnego.
Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService Sp. z o.o., nie jest podmiotem uprawnionym do udzielania informacji dotyczących sposobu stosowania przepisów prawa.