Obowiązki informacyjne związane z wprowadzeniem dyrektywy Omnibus
Co się zmienia
Poza specyficznymi wymogami, które dotyczą informowania o obniżkach cen, informowania o zasadach zamieszczania opinii oraz plasowania i ujawniania płatnej reklamy, przedsiębiorcy mają obowiązek przekazać konsumentom szereg dodatkowych informacji, które dotychczas nie były obowiązkowe. Obejmuje to kilka obszarów.
Po pierwsze, trzeba przekazać zestaw informacji identyfikujących przedsiębiorcę, czyli: adres przedsiębiorstwa, adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu, dzięki którym konsument może szybko i efektywnie skontaktować się z przedsiębiorcą. Przepisy przewidują także obowiązek informowania o innych środkach komunikacji online, jeśli przedsiębiorca je dodatkowo udostępnia. Stosowane środki komunikacji powinny:
- gwarantować zachowanie pisemnej korespondencji konsumenta z przedsiębiorcą, w tym jej daty i godziny,
- spełniać wymogi trwałego nośnika,
- umożliwiać konsumentowi szybki i efektywny kontakt z przedsiębiorcą.
Po drugie, w przypadku towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych i usług cyfrowych pojawia się obowiązek informowania o:
- ich funkcji,
- mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony,
- ich kompatybilności (czyli zdolności współdziałania ze sprzętem lub oprogramowaniem, które zazwyczaj służą do korzystania z towarów, treści lub usług tego samego rodzaju) oraz ich interoperacyjności (zdolności współdziałania z innym sprzętem lub oprogramowaniem) w zakresie, w jakim mogą one mieć znaczenie dla użytkownika.
Kto będzie miał nowe obowiązki
Nowe obowiązki informacyjne dotyczą wszystkich przedsiębiorców, którzy sprzedają towary lub usługi konsumentom na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
Co w praktyce trzeba zrobić
Wymagane informacje trzeba przekazać najpóźniej w chwili, gdy konsument wyrazi wolę zawarcia umowy. Trzeba to zrobić w sposób jasny i zrozumiały, przepisy nie określają jednak formy przekazania informacji. Kluczowa jest skuteczność i możliwość wykazania organom, które mogą kontrolować sposób realizacji obowiązków, że konsument miał rzeczywistą możliwość zapoznać się z informacjami. W praktyce najczęściej dodatkowe obowiązki realizuje się w formie:
- postanowień zawartych w regulaminach serwisu lub aplikacji,
- informacji w sekcji „Kontakt”, „O nas” lub podobnej,
- komunikacji typu push, pop-upów itp.
Wdrożenie wymagań wymaga zatem:
- weryfikacji, czy w serwisie lub dokumentach, które są w nim dostępne, znajdują się wymagane informacje (analiza pod kątem ewentualnych braków),
- decyzji, gdzie i w jakiej formie mają się znaleźć dodatkowe informacje,
- przygotowania odpowiednich postanowień prawnych,
- wdrożenia rozwiązań: udostępnienia nowej wersji regulaminu lub implementacji w serwisie zmian, które mogą wymagać prac deweloperskich.
Strona ma jedynie charakter informacyjny i nie stanowi doradztwa prawnego. W razie wątpliwości co do interpretacji i stosowania informacji zamieszczonych na stronie rekomendujemy zasięgniecie opinii profesjonalnego podmiotu, który świadczy usługi w zakresie doradztwa prawnego.
Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService sp. z o.o., nie jest podmiotem uprawnionym do udzielania informacji dotyczących sposobu stosowania przepisów prawa.